LOGO Charlottes Tangoskole  Kropsbevidsthed

 

Nyhedsbrev august 2015 - med tangolektion om Skuldre og nakke


Nyhedsbrev juni 2015 - med en video og nogle overvejelser omkring de tekniske udfordringer ved at bevæge sig optimalt - en teknik, som er universel for al bevægelse.


Nyhedsbrev marts 2014 - med tangolektion om TORSO & BEN

Denne tangolektion handler om at have frie, bevægelige ben samtidig med en fast overkrop. Det er svært, hvis du ikke træner det fra grunden. Jeg kan give dig effektive øvelser, der bringer dig på rette spor lynhurtigt.

Nyhedsbrev august 2014 - med tangolektion om 7 trin til en god brugsholdning

Grundlaget for al god og bæredygtig bevægelse er en god holdning - om du står, går eller danser.

For tangodansere er det specielt vigtigt at have en god holdning , for uden en god holdning kan du ikke føre særlig godt, og du kan ikke respondere på den føring, du modtager. Du mangler Bæring & Balance på det område, hvor du skal møde din dansepartner i dansen.

Desværre har vi en tendens til at søge løsningen på en dårlig holdning i andre ting fx ved at føre mere med armene, eller øve figurer, indtil begge parter kan dem udenad. Du kan nu i stedet øve dig på en god holdning ved at følge denne enkle og overskuelige guide 7 trin til en god brugsholdning.

Hvis du vil have personlig instruktion i en god holdning, vil det indgå som opvarmning på mit hold i Slagelse.

Nyhedsbrev oktober 2014 - med tangolektion om 7 trin til en god TANGOholdning

Tangoholdning er den holdning, du bør indtage, når du sammen med din dansepartner står i dansefatning (abrazzo) og gør dig klar til at træde ud i dansen. Tangoholdningen bør bibeholdes igennem hele dansen. Skulle den gå lidt tabt i "kampens hede", er pauserne i dansen velegnet til at reetablere den.

Forskellen mellem BRUGSholdning og TANGOholdning hænger sammen med tangoens grundteknik og er kort fortalt:

I argentinsk tango:
· Samlede fødder
· Vægten primært på det ene ben
· Vægten på forfoden (især følger)
· Sænkede skuldre og afspændte hænder og underarme i abrazzo'en.

Det centrale i guiden, nemlig jordforbindelse (grounding) via ben, (op)retning via blikket og Balance & Bæring via torso (rygrad) er det samme for begge typer holdning.

Hvis du vil se mere om god holdning er her link til en god video, der tegner og fortæller.

Til FORSIDEN